۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

نما ساختمان

نما ساختمان در تعریف و شكل دهی شهر نقش بسیار مهمی ایفا می کند، بنابراین در نما ساختمانها باید به مساله همگونی نما شهری توجه بسیاری داشت، زیرا اگر نما هر ساختمان را بی‎توجه به بافت شهر و بدون در نظر گرفتن ساختمانهای همجوار طراحی كنیم، ناهمگونی غیر قابل جبرانی را در سطح شهر رواج می دهیم و با این عمل، بی هویتی و تضاد شهری ناخواسته گسترش می یابد.
با سرعت گرفتن روند ساخت ساختمانهای لوكس و مجلل در كشور، تغییرات وسیع و تجمل گرایی در نما ساختمانها هم پدید آمده و شكل شهری را تغییر داده است. تغییر در شکل شهر گرچه برهویت شهر تاثیرگذار است، با این حال، اگر به صورت همه گیر و بر طبق استاندارد اتفاق افتد، به بدنه های شهری ضربه وارد نمی.
یكی از مصالحی كه این روزها به وفور در نما ساختمانها مشاهده می شود، استفاده از سنگ است. سنگ از دید معماری و زیبائی، بنا را سنگین و دارای انسجام می كند و به ساختمانهای شهر هویت معناداری می بخشد؛ البته اگرمجاورت های بنا از نظر نما رعایت شوند.
سنگ از مصالحی است كه با توجه به آلودگی های شهری، دیرتر از بقیه مصالح كثیف شده و تمیز كردن آن هم نسبت به بقیه مصالح ساده تر است
.
سنگ های طبیعی از دوام و زیبائی قابل توجهی برخوردار هستند و همین امر آنها را از سنگ های مصنوعی مانند سرامیك متمایز می كند.
سنگهای موجود در نما باید متراكم و دارای ساخت و بافت یكنواخت بوده، از بلورهای ریز تشكیل شده باشند و درجه خلوص آنها حتی المقدور زیاد باشد. در سطوح و خطوط مرئی سنگ نباید لب پریدگی وجود داشته باشد و شكل سنگ باید طوری باشد كه از شكل دیوار تبعیت كند.
در مورد سنگهای نما، ضریب انبساط حرارتی كانی های مختلف سنگ و همچنین ملات پشت آن باید در یك حدود باشد تا از خرد شدن سنگ و جدا شدن آن از ملات جلوگیری به عمل آید. میزان رنگ پریدگی سنگهای تزئینی نما خارجی ساختمان در اثر آفتاب و هوازدگی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
در به كاربردن مصالح برای نما ساختمان، باید میزان دوام آن را سنجید و نباید با هدف صرفه جوئی در هزینه به استفاده از كالایی بادوام پائین اقدام كرد، زیرا در این صورت پس از گذشت مدتی، دوباره باید هزینه ای برای تعویض آن متحمل شد.
نما گرانیت:
گرانیت از جمله سنگهائی است كه دارای خواص مفید و منحصر به فرد است. این خصائص به دلیل طی كردن پروسه خاص و پیچیده در زمان تشكیل این سنگ ایجاد شده و به همین دلیل گرانیت در مصالح سنگی امروزی مورد توجه بسیار قرار گرفته است.
سنگ گرانیت دارای مقاومت و سختی زیادی است و در رویاروئی با عوامل طبیعی
(زلزله، آتش سوزی و ...) مقاومت بسیاری دارد
.
این سنگ تنوع زیادی در رنگ دارد كه می توان با توجه به فرم و موقعیت نما ساختمانی، رنگ آن را انتخاب کرد. این سنگ ها دارای زیبائی چشم نوازی هستند و به كاربردن آنها در نما ساختمان، باعث ایجاد زیبایی بصری در نما می شود.
اما نكته مهم و قابل توجه درباره گرانیت، این است كه این سنگ ها دارای خاصیت رادیو اكتیو هستند. طبق تحقیقات اخیر، این سنگ در محیط های دارای تشعشع های ایكس، گاما، میدانهای مغناطیسی قوی و مواد شیمیائی قوی به صورت پریودیک (دوره ای) از خود امواج رادیو اكتیو ساتع می کند که باعث آلودگی های خاص و بیماری های سرطانی می شود، به همین علت، اصولا" بهتر است از سنگ های گرانیت در نما داخلی ساختمان استفاده نشود؛ بلکه این سنگ، در نما بیرونی و برای فرش كردن سطوحی كه رفت و آمد در آن زیاد است مناسب است.
نما مرمریت :
سنگ های مرمریت نیز بیشتر در فضای داخلی ساختمانهای مسكونی استفاده می شود. یكنواختی در سنگ های مرمریت از اهمیت بالائی برخوردار است و هرچقدر سنگ ساده تر باشد، قیمت آن بالاتر است. مرمریتی كه برای فضای داخلی منزل مورد استفاده قرار می گیرد با سنگ هائی كه برای نما خارجی استفاده می شود متفاوت است.
سنگ های تراورتن به دلیل حفره هائی كه در آنها مشاهده می شود ممكن است یك نوع سنگ كم مقاومت بنظر برسند؛ در حالی كه اینطور نیست و سنگ تراورتن یكی از بادوام ترین سنگ ها برای نما داخلی و خارجی ساختمانها محسوب می‎شود.
حداقل عمر سنگهای آهكی مانند مرمریت و تراورتن، 30 سال است و علاوه براین، با صیقل دادن این نوع سنگها، امكان تغییر و تمیز شدن نما آن پس از چند سال كاركرد فراهم می‎شود، در حالی كه انجام این كار برای سنگ‎های مصنوعی مانند كاشی و سرامیك امكان پذیر نیست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر